Είμαι στο msn!

Ο μαγικός κόσμος του internet γοητεύει όλο και περισσότερα παιδιά. Ας τους μάθουμε να σερφάρουν με ασφάλεια αποφεύγοντας τις κακοτοπιές!

“Κατεβάζει” ταινίες και τραγούδια τα οποία στη συνέχεια “κόβει” στο σημείο που του αρέσει για να τα περάσει σαν ήχο κλήσης στο κινητό σας (ή στο δικό του), παίζει με τις ώρες παιχνίδια με γνωστούς και… αγνώστους, ανταλλάζει e-mail και συνομιλεί με “φίλους” που βρίσκονται στην άλλη άκρη της γης! Παρόλο που η αρχική συμφωνία ήταν να βάλετε internet για να συγκεντρώνει ο μικρός σας μαθητής πληροφορίες για τις σχολικές εργασίες, διαπιστώνετε πως την προσοχή του έχουν τραβήξει άλλες πιο ενδιαφέρουσες δραστηριότητες! Αντί να το μαλώνετε ή να του απαγορεύετε την πρόσβαση, συμφιλιωθείτε με την ιδέα πως θέλει να ανακαλύψει τις δυνατότητες που προσφέρει ο υπολογιστής και συγκεκριμένα το internet και προσπαθήστε να παίξετε ενεργό ρόλο σε αυτή του την ενασχόληση.

Ένα νόμισμα, δυο όψεις

Αρχικά, το πρώτο και σημαντικότερο πράγμα που πρέπει να μάθουμε στα παιδιά μας είναι πως το διαδίκτυο αποτελεί ένα εξαιρετικό μέσο ενημέρωσης, γνώσης και φυσικά ψυχαγωγίας. Πρόκειται για ένα σπουδαίο και απαραίτητο για κάθε σπίτι, εργαλείο που μας ανοίγει διάπλατα ένα παράθυρο στον κόσμο το οποίο μας επιτρέπει να “βλέπουμε” τα πάντα, να αναζητούμε πληροφορίες για οτιδήποτε μπορούμε να φανταστούμε, να διασκεδάζουμε, να ταξιδεύουμε σε κάθε γωνιά του πλανήτη εύκολα και γρήγορα! Εκτός όμως από τις μοναδικές εμπειρίες που προσφέρει το σερφάρισμα στο internet, οφείλουμε να μιλήσουμε στους μικρούς μας εξερευνητές για την όχι και τόσο καλή πλευρά αυτής της άκρως ενδιαφέρουσας ενασχόλησης. Τους ενημερώνουμε λοιπόν πως στον κόσμο του διαδικτύου όλοι έχουν πρόσβαση και δεν αποκλείεται κάποια στιγμή να συναντήσουν παράνομες ή επικίνδυνες δραστηριότητες (αποστολή ιών, έκθεση πορνογραφικού υλικού, κείμενα που καλλιεργούν τη βία ή την τρομοκρατία κ.λπ.). Ο ρόλος μας σαν γονείς δεν είναι άλλος από το να προσφέρουμε στα παιδιά μας τα απαραίτητα ερεθίσματα για να γνωρίσουν τη χρησιμότητά του ηλεκτρονικού υπολογιστή και να εξοικειωθούν με τη λειτουργία του και φυσικά να τα μάθουμε να σερφάρουν σωστά και με ασφάλεια.

Διαδικτυακά ταξίδια

Τα περισσότερα παιδιά δείχνουν ιδιαίτερα έντονο ενδιαφέρον για τον ηλεκτρονικό υπολογιστή από πολύ νωρίς, το οποίο κορυφώνεται με το ξεκινήσουν το σχολείο. Οι γνώσεις τους αυξάνονται σημαντικά αφού στα περισσότερα σχολεία υπάρχει σχετικό μάθημα και σχεδόν πάντα αισθάνονται πως ξέρουν τα πάντα! Την προσοχή τους τραβούν συνήθως τα παιχνίδια, οι ιστοσελίδες με μουσική, η ανταλλαγή email ενώ πολλά παιδιά σε αυτή την ηλικία όποτε βρίσκουν ευκαιρία, μπαίνουν από περιέργεια σε σελίδες που δεν επιτρέπουν οι γονείς τους.

Η συμβουλή μας: Φροντίστε να είστε παρόντες την ώρα που το παιδί χρησιμοποιεί το διαδίκτυο γιατί δεν είναι ακόμα έτοιμο να διαχειριστεί όλο το υλικό που βρίσκει διαθέσιμο (π.χ. ακατάλληλες εικόνες, κείμενα υβριστικού ή ρατσιστικού περιεχομένου). Συζητήστε με το παιδί σας και ενημερώστε το για τους λόγους που πρέπει να αποφεύγει τέτοιου είδους σελίδες. Μια καλή ιδέα είναι να αναζητήσετε προγράμματα λογισμικού για να μπλοκάρετε τις ανάρμοστες ιστοσελίδες. Αν θέλει να ανταλλάζει email με τους φίλους του, ας το κάνει από το δικό σας λογαριασμό. Επίσης, μην του επιτρέπετε να χρησιμοποιεί άμεσα μηνύματα από τώρα καθώς επίσης και να περνά πάνω από μια ώρα την ημέρα μπροστά στην οθόνη.

Η ασφάλεια διδάσκεται

Όπως είπαμε, το internet αποτελεί ένα θαυμάσιο μέσο επικοινωνίας, ενημέρωσης και διασκέδασης. Φτάνει όμως να το χρησιμοποιούμε σωστά γιατί η αλόγιστη χρήση του μπορεί να μας φέρει αντιμέτωπους με επικίνδυνες καταστάσεις. Έχοντας λοιπόν κατά νουν πως στην εποχή μας η εξοικείωση με το διαδίκτυο είναι απολύτως αναγκαία, δεν απαγορεύουμε τη χρήση του (μπορεί άλλωστε να έχει πρόσβαση στο σχολείο, στο σπίτι ενός φίλου κ.λπ.), φροντίζουμε όμως να γίνουμε “δάσκαλοι” των παιδιών μας και να βάλουμε τις βάσεις για την ορθή χρήση του από νωρίς, καθοδηγώντας το σωστά. Πιο συγκεκριμένα:

  • Βάζουμε τον υπολογιστή σε κοινόχρηστο χώρο (π.χ. σαλόνι).
  • Προειδοποιούμε το παιδί για τους κινδύνους που επιφυλάσσει η αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων (π.χ. κωδικός εισόδου στον υπολογιστή, αριθμός τηλεφώνου, διεύθυνση σπιτιού ή σχολείου). Αν κάποια τοποθεσία ζητά όνομα, δίνουμε πάντα ψευδώνυμο.
  • Επιμένουμε πως δεν πρέπει να συναντήσει ποτέ διαδικτυακούς φίλους χωρίς τη συνοδεία μας.
  • Κερδίζουμε την εμπιστοσύνη του: το βεβαιώνουμε πως καταλαβαίνουμε τις επιθυμίες του να παίζει και να ανακαλύπτει καινούρια πράγματα αλλά του εξηγούμε πόσο σημαντικό είναι να μας αναφέρει αμέσως αν κάποιος το κάνει να νιώθει άβολα, το ενοχλεί, το φοβίζει ή το απειλεί. Επιβραβεύοντας τη συμπεριφορά τους, το ενθαρρύνουμε να κάνει το ίδιο στο μέλλον.
  • Ενημερώνουμε το μικρό μας πως όσα διαβάζει στο internet δεν είναι πάντα αλήθεια και το βοηθάμε να μάθει να φιλτράρει τις πληροφορίες που δέχεται. Ακόμα και οι άνθρωποι που ανταλλάζει email μπορεί να μην είναι αυτοί που υποστηρίζουν!
  • Εφιστούμε την προσοχή του για τα email αγνώστων: δεν πρέπει να τα ανοίγει γιατί μπορεί να περιέχουν ιούς.
  • Λέμε στο παιδί πως δεν πρέπει να “κατεβάζει” παιχνίδια ή προγράμματα χωρίς την άδεια μας.

Κάντε κλικ στο…

www.safeline.gr για να καταγγείλετε οτιδήποτε θεωρείτε παράνομο ή επιβλαβές στο διαδίκτυο. Πρόκειται για την ελληνική γραμμή επικοινωνίας σχετικά με βλαβερό περιεχόμενο στο διαδίκτυο που συνεργάζεται με την ελληνική αστυνομία καθώς και με άλλες ευρωπαϊκές διωκτικές αρχές υπεύθυνες για θέματα διαδικτύου.

… www.pegionline.eu για να βεβαιωθείτε αν το περιεχόμενο ενός ηλεκτρονικού παιχνιδιού είναι κατάλληλο για την ηλικία του παιδιού σας. Μπορείτε επίσης να κάνετε και καταγγελίες. Πρόκειται για το Πανευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφόρησης για τα Ηλεκτρονικά Παιχνίδια (Pan-European Game Information -PEGI-).

 

Όχι στην κατάχρηση!

Όλοι οι γονείς πρέπει να ξέρουμε να αναγνωρίζουμε τα δείγματα συμπεριφοράς που πιθανόν υποδηλώνουν εθισμό:

  • Παίζει με τις ώρες και χάνει την αίσθηση του χρόνου.
  • Προτιμά τα διαδικτυακά παιχνίδια από τα παιχνίδια με τους φίλους του.
  • Παραμελεί τα μαθήματά του, η απόδοσή του πέφτει ενώ πολλές φορές πηγαίνει με το ζόρι στο σχολείο.
  • Αντιδρά απότομα και θυμώνει κάθε φορά που το διακόπτετε ή του λέτε να σταματήσει το παιχνίδι για να πάτε μια βόλτα, να συζητήσετε κ.λπ.
  • Είναι ανήσυχο, έχει άγχος, φέρεται απότομα ή επιθετικά, χάνει την όρεξή του για δραστηριότητες που λάτρευε, κλείνεται στον εαυτό του όταν δεν είναι συνδεδεμένο στο διαδίκτυο. Αντιθέτως, το πλημμυρίζει αίσθημα ευφορίας όταν σερφάρει.
  • Δείχνει κουρασμένο, παραμελεί τη σωματική υγιεινή, παραπονιέται για πονοκεφάλους.
  • Διαταράζει τα ωράρια του ύπνου αφού ξενυχτά για να συνομιλεί, να παίζει ή απλώς να σερφάρει ψάχνοντας κάτι ενδιαφέρον.

Leave a Reply