Τεχνολογία: Φίλη ή εχθρός των παιδιών μας;

Αυτό από τη μία είναι ευχάριστο για τους γονείς γιατί τους προσφέρει κάποιες ώρες ησυχίας, από την άλλη όμως οι τύψεις και οι ανησυχίες καραδοκούν. Τελικά, η τεχνολογία κάνει καλό ή όχι στα παιδιά μας;

Η τεχνολογία έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας, εμείς σιγά σιγά αρχίσαμε να ασχολούμαστε μαζί της, να την μαθαίνουμε και να τη χρησιμοποιούμε σχεδόν σε ό, τι κάνουμε, ενώ τα παιδιά μας βουτάνε κατευθείαν στα βαθιά ήδη από πολύ μικρά! Αυτό, είναι καλό ή κακό; Η απάντηση είναι μία: Εξαρτάται από τη χρήση!

Οι ειδικοί ανακαλύπτουν και… αποκαλύπτουν
Έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο του Ουισκόνσιν έδειξε ότι οι οθόνες κάθε είδους μπορεί να αποδειχτούν ωφέλιμες για την εκμάθηση μέσα από την διαδραστικότητά τους. Μάλιστα, όσο πιο διαδραστική εμπειρία προσφέρουν, τόσο καλύτερο μαθησιακά αποτελέσματα δίνουν. Παιδιά ηλικίας 2 και 3 ετών είχαν περισσότερες πιθανότητες να ανταποκριθούν στα βίντεο που έβλεπαν σε οθόνες όταν τα προέτρεπαν να τις αγγίξουν, από όταν το βίντεο στην οθόνη δεν απαιτούσε καμία αλληλεπίδραση. Σε ένα άλλο τεστ εκμάθησης λέξεων που πραγματοποιήθηκε από το ίδιο πανεπιστήμιο, βρέθηκε ότι τα παιδιά που είχαν αλληλεπίδραση με την οθόνη τα πήγαιναν πολύ καλύτερα, ανταποκρίνονταν πολύ πιο γρήγορα, έκαναν λιγότερα λάθη και μάθαιναν πιο εύκολα σε σχέση με τα παιδιά που δεν είχαν αυτή την διαδραστική εμπειρία.

Πού αλλού βοηθάει η τεχνολογία;
Σύμφωνα με τους ειδικούς η τεχνολογία βοηθά και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων. Για παράδειγμα, έχει βρεθεί ότι η καλή ποιότητα προγραμμάτων μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες να αναπτύξουν ελλιπείς δεξιότητες όπως αυτές που σχετίζονται με τη συγκέντρωση, τη μνήμη, την αλληλουχία και την παρατηρητικότητα. Επίσης έχει βρεθεί ότι η αλληλεπίδραση και η εικονική πραγματικότητα της οθόνης μπορούν να βελτιώσουν την αυτοπεποίθηση των παιδιών και να τα βοηθήσουν να αναπτύξουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και στις ικανότητές τους με έναν τρόπο που μπορεί να μην είναι σε θέση το παιδί να βιώσει με την ίδια άνεση σε άλλους χώρους, όπως για παράδειγμα στην τάξη.

Μέτρο: Λέξη «κλειδί»
Είναι λογικό η τεχνολογία να βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν δεξιότητες που δε θα μπορούσαν να έχουν χωρίς τη χρήση τέτοιων μηχανών, όμως η υπερβολική χρήση μπορεί να οδηγήσει σε εθισμό πράγμα που τελικά είναι κάπως ανησυχητικό. Σύμφωνα με μία τρίτη έρευνα, λοιπόν, η οποία διεξήχθη στο Έσσεξ υπό τον δρα. Γκάβιν Σάντερκοκ, διαπιστώθηκε ότι τα παιδιά της νέας γενιάς, που δεν παίζουν πια έξω σε πάρκα ή στις κούνιες και που είναι πλέον πιο εθισμένα στο διαδίκτυο και στη σύγχρονη τεχνολογία, είναι σε θέση να κάνουν λιγότερες γυμναστικές ασκήσεις σε σχέση με τα παιδιά μόλις πριν μια δεκαετία, καθώς έχουν λιγότερη δύναμη στα χέρια και στο σφίξιμο (κατά μέσο όρο μείωση 26% και 7% αντίστοιχα). Επιπλέον παρατηρήθηκε πως μέσα σε μία δεκαετία έχει αλλάξει ο μέσος δείκτης σωματικής μάζας (αναλογία βάρους προς ύψος) των παιδιών πράγμα που δείχνει ότι τα παιδιά με το πέρασμα του χρόνου χάνουν σε μυς και κερδίζουν σε λίπος και πάχος.

Το συμπέρασμα…
Σύμφωνα λοιπόν με τα παραπάνω, διαπιστώνουμε πως η σωστή χρήση της τεχνολογίας μπορεί να ωφελήσει σε σημαντικό βαθμό τα παιδιά και να αναπτύξει διάφορα κρυμμένα ταλέντα τους, από την άλλη όμως, η κατάχρηση και ο εθισμός μπορεί να οδηγήσει σε αρνητικά αποτελέσματα τα οποία σε καμία περίπτωση δε θα θέλατε για τα παιδιά σας. Γι’ αυτό πάντα πρέπει να υπάρχει στη ζωή των παιδιών σας, εκτός από τους υπολογιστές, τις τηλεοράσεις και τα κάθε λογής tablet, απαραιτήτως ΚΑΙ η φυσική άσκηση και το παιχνίδι έξω! Καθώς πάντα και παντού η λύση είναι το γνωστό σε όλους μας ρητό, «παν μέτρον άριστον»!

Leave a Reply