Βιταμίνη D: Είναι απαραίτητη!

Πως τα γαλακτοκομικά, τα ψάρια και ο ήλιος βοηθούν τα παιδιά μας να χτίσουν γερά κόκαλα.

Οι αντιραχιτικές ιδιότητες μιας λιποδιαλυτής ουσίας που προσλαμβανόταν από το μουρουνέλαιο οδήγησε στις αρχές του 1930 τους ερευνητές στην απομόνωση και ταυτοποίηση της βιταμίνης D. Οι δύο μορφές βιταμίνης D με σημασία για την ανθρώπινη βιοχημεία είναι η D2 (εργοκαλσιφερόλη) και η D3 (χοληκαλσιφερόλη).

  • Η D2 ανευρίσκεται στο φυτικό βασίλειο.
  • Η D3 αφενός υπάρχει σε μεγάλες ποσότητες στα ιχθυέλαια, στο συκώτι, στα εμπλουτισμένα γαλακτοκομικά και στις μαργαρίνες και αφετέρου παράγεται στον ανθρώπινο οργανισμό, διαμέσου της φωτολυτικής δράσης της υπεριώδους ακτινοβολίας, διαδικασία που συντελείται στο δέρμα.

Υπό αυτές λοιπόν τις συνθήκες, θα συμπέρανε κάποιος πως σε μια χώρα σαν την Ελλάδα όπου η ηλιοφάνεια ακμάζει, η ενδογενής σύνθεση της βιταμίνης D δεν αφήνει περιθώρια για ανεπάρκειες και ελλείψεις. Κι όμως τα επιστημονικά δεδομένα, αναδεικνύοντας τις επιδράσεις του σύγχρονου τρόπου ζωής που προσανατολίζει τα παιδιά σε δραστηριότητες περισσότερο εντός παρά εκτός σπιτιού, καταλήγουν στο ότι η ανεπάρκεια σε βιταμίνη D το χειμώνα στα παιδιά είναι κάτι που υφίσταται και πρέπει να μας απασχολεί.

Δυσάρεστα τα νέα για τα παιδιά στη χώρα μας
Πρόσφατη μελέτη, που εκπονήθηκε από επιστήμονες της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, επιβεβαιώνει πως τα παιδιά και οι έφηβοι της χώρας μας αποτελούν πληθυσμό υψηλού κινδύνου για εμφάνιση ανεπάρκειας βιταμίνης D! Η κατανάλωση γαλακτοκομικών και ψαριών -τροφές πλούσιες σε βιταμίνη D- αποτελεί επιτακτική ανάγκη για τα παιδιά μας. Πιο συγκεκριμένα:

  • Τα παιδιά πρέπει να προσλαμβάνουν καθημερινά μία μερίδα γαλακτοκομικών περισσότερη από τους ενήλικες, δηλαδή 3 μερίδες στο σύνολο. Ως μία μερίδα καθορίζεται το ένα ποτήρι γάλα, τα περίπου 30 γρ. κίτρινου τυριού ή το ένα γιαούρτι.

Γερά μέχρι το κόκκαλο
Αναφορικά με την υγεία των οστών στα παιδιά, πρέπει να γίνει συνείδηση του γονιού πως κατά την παιδική ηλικία τα οστά δεν αναπτύσσονται μόνο κατά μήκος και πλάτος, αλλά παράλληλα πυκνώνουν βάζοντας τα θεμέλια για υγιή σκελετό στις μετέπειτα ηλικιακές φάσεις. Η μείωση της οστικής πυκνότητας στα παιδιά και στους νέους ενήλικες, η οποία είναι δυνατό να οφείλεται σε αλλαγές στη διατροφή ή στον τρόπο ζωής, μπορεί να περιορίσει την επίτευξη κορυφαίας οστικής μάζας, αυξάνοντας έτσι το ενδεχόμενο εμφάνισης καταγμάτων. Τα υγιή οστά λοιπόν “χτίζονται” από μικρή ηλικία και επειδή, ό,τι και αν κάνουμε, απώλεια στην οστική πυκνότητα μεγαλώνοντας θα συμβεί σίγουρα, εξαιρετικά σημαντική αποδεικνύεται η κορυφαία οστική μάζα που έχουμε καταφέρει να θεμελιώσουμε από μικροί. Μη λησμονούμε άλλωστε πως αύξηση 10% της κορυφαίας οστικής μάζας στην παιδική ηλικία μειώνει τον κίνδυνο οστεοπορωτικών καταγμάτων κατά 50% στην ενήλικη ζωή!

  • Η έλλειψη βιταμίνης D οδηγεί σε ραχίτιδα τα παιδιά, καθώς τα οστά δεν μπορούν να αναπτυχθούν και να στερεοποιηθούν ικανοποιητικά, με συνέπεια την παραμόρφωσή τους.

 

Leave a Reply