Παιδί & Γλυκά: Πως κρατάμε τις ισορροπίες;

Σαφώς και δεν μπορούμε να τα βγάλουμε από τη ζωή τους. Υπάρχει, όμως, ένας σωστός τρόπος για να συνδυάσουμε το… τερπνόν μετά του ωφελίμου; Στο άρθρο που ακολουθεί, σας περιμένουν όλες οι απαντήσεις.

Από πότε επιτρέπονται τα γλυκά και πόσο συχνά;
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να γίνει ξεκάθαρη η θέση των γλυκών στη διατροφή των παιδιών. Μέχρι την ηλικία των 2 ετών θα πρέπει να αποφεύγεται η κατανάλωση γλυκών αλλά και αλμυρών γεύσεων από τα παιδιά, ενώ στις μεγαλύτερες ηλικίες τα παιδιά προτιμάται να καταναλώνουν μια μικρή ποσότητα γλυκού το πολύ δύο φορές την εβδομάδα ως επιδόρπιο μετά από το φαγητό και όχι αντικαθιστώντας κάποιο άλλο γεύμα π.χ το βραδινό.

Ποια γλυκά να προτιμήσω;
Σε ότι αφορά την επιλογή του γλυκού είναι καλό να διευκρινίσουμε ότι τα σύνθετα γλυκά (π.χ. ραβανί, σουφλέ σοκολάτας, brownies, γαλακτομπούρεκα, μπακλαβάς, καρυδόπιτα) είναι αρκετά επιβαρυμένα σε λίπος και κατά συνέπεια και σε θερμίδες. Για τον λόγο αυτό είναι καλό να προτιμάτε γλυκά τα οποία δεν περιέχουν λίπη.
Τέτοια γλυκά είναι το ρυζόγαλο, το ζελέ, η σπιτική γρανίτα, τα γλυκά του κουταλιού, η μαρμελάδα, το μέλι, τα αποξηραμένα φρούτα). Αρκετές έρευνες, επίσης, έχουν δείξει ότι η κατανάλωση μαύρης σοκολάτας τονώνει και φτιάχνει τη διάθεση, καθώς αυξάνει την παραγωγή ορισμένων ψυχοδιεγερτικών ουσιών (σερετονίνης) στον οργανισμό. Για τον λόγο αυτό η σοκολάτα θεωρείται μια καλή επιλογή ιδιαίτερα για τα παιδιά που έχουν δραστήρια καθημερινότητα ή διαβάζουν πολλές ώρες. Επιπλέον οφέλη έχει η επιλογή της μαύρης σοκολάτας καθώς είναι ιδιαίτερα πλούσια σε αντιοξειδωτικά και σίδηρο.

Πως μπορώ να βάλω όρια;
Αποφύγετε την αγορά και την προμήθεια τροφίμων με πρόσθετη ζάχαρη, καθώς τα παιδιά συνηθίζουν να τα τρώνε σε μεγαλύτερες ποσότητες και συχνότερα εάν είναι διαθέσιμα στο σπίτι. Τα τρόφιμα αυτά θα πρέπει να μην βρίσκονται στο ντουλαπάκι της κουζίνας αλλά να προμηθεύονται το πολύ δύο φορές την εβδομάδα σε μικρή ποσότητα και να θεωρούνται η «ατασθαλία» της εβδομάδας και όχι καθημερινή διατροφική συνήθεια. Σε ότι αφορά γενικότερα τα γλυκά, πέρα από τα συσκευασμένα, αυτά θα πρέπει να είναι διαθέσιμα σε ειδικές περιπτώσεις (π.χ. γιορτές, γενέθλια) και όχι σε καθημερινή βάση. Επιπλέον, το σερβίρισμα των γλυκών θα πρέπει να γίνεται σε μικρότερες ποσότητες π.χ. 30γρ. σοκολάτας αντί για 60γρ.

Τι θα πρέπει να θυμάμαι…
• Ιδιαίτερα σημαντικό είναι να τονιστεί το γεγονός ότι τα γλυκά δεν πρέπει να προσφέρονται ως επιβράβευση στα παιδιά.
• Επιπλέον, θα πρέπει να υπάρχουν πάντα διαθέσιμες εναλλακτικές επιλογές επιδορπίου όπως για παράδειγμα φρούτα ή γιαούρτι με μέλι.
• Ξεκινήστε να δείχνετε δημιουργικούς τρόπους στα παιδιά για να συνθέτουν νόστιμα, θρεπτικά σπιτικά σνακ-γλυκά και να αποφεύγουν τα έτοιμα (γάλα με δημητριακά και φρέσκα ή αποξηραμένα φρούτα, γιαούρτι με καρύδια και μέλι, ξηροί καρποί είναι κάποιες από τις πρώτες ύλες που θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν).
• Βάλτε στη ζωή τους τα προϊόντα ολικής άλεσης ξεκινώντας από τα δημητριακά και το μαύρο ψωμί.
• Κάντε σαφές ότι τα γλυκά σε καμία περίπτωση δε θα πρέπει να αντικαθιστούν κυρίως τα γεύματα. Το γλυκό θα πρέπει να σερβίρεται μετά το φαγητό και σε καμία περίπτωση πριν από αυτό.
• Τέλος, προτιμήστε τα σπιτικά γλυκά, τα οποία να παρασκευάζονται με υγιεινά υλικά (π.χ. ελαιόλαδο ή soft μαργαρίνη αντί για αγελαδινό βούτυρο, αλεύρι ολικής αντί για κανονικό) και όχι τα συσκευασμένα γλυκά τα οποία είναι πλούσια σε συντηρητικά και θερμίδες.

Leave a Reply