Μυστικά διατροφής

Στο άρθρο που ακολουθεί, σας παρουσιάζουμε κάποιες πολύ υγιεινές συνήθειες που μπορείτε να συστήσετε στα παιδιά σας και μαζί να αλλάξετε τρόπο ζωής, ξεκινώντας από σήμερα!

Από τις σπουδαιότερες υποχρεώσεις μας ως γονείς είναι να μάθουμε στα παιδιά μας να αγαπάνε και να εκτιμούν το μεγαλύτερο αγαθό που τους δόθηκε: την υγεία τους. Έτσι λοιπόν βάζουμε από νωρίς τις βάσεις για ένα υγιεινό τρόπο ζωής και τα βοηθάμε να κατανοήσουν τη σημασία της ισορροπημένης διατροφής και άλλων πολύτιμων συμμάχων καλής υγείας.

 

  • Ξεκινάμε τη μέρα μας με πρωινό

Μπορεί να ξέρουμε ότι το πρώτο γεύμα είναι το σημαντικότερο της ημέρας, οι περισσότεροι όμως από εμάς δεν παίρνουμε πρωινό, συνήθεια που αν το καλοσκεφτούμε έχουμε “επιβάλλει” και στα παιδιά μας. Μήπως όμως κάνουμε λάθος; Έρευνες έχουν δείξει πως τα παιδιά που δεν λαμβάνουν καθημερινά πρωινό, έχουν 30% περισσότερες πιθανότητες να εξελιχθούν σε παχύσαρκα αφού τσιμπολογούν στα διαλείμματα διάφορα ανθυγιεινά σνακ του κυλικείου ή τρώνε μεγαλύτερες ποσότητες την ώρα του μεσημεριανού φαγητού. Επίσης, έχει αποδειχθεί πως τα παιδιά που τρώνε πριν φύγουν για το σχολείο ένα καλό πρωινό, είναι περισσότερο συγκεντρωμένα και έχουν γενικότερα υψηλότερες επιδόσεις στο σχολείο σε αντίθεση με εκείνα που δεν τρώνε, τα οποία μοιάζουν κουρασμένα.

Θυμόμαστε… Μερικές προτάσεις πρωινού για τα παιδιά μας είναι οι εξής: 1 φλιτζάνι γάλα με δημητριακά πρωινού και 1 φρούτο, 1 φλιτζάνι γάλα, 1-2 φέτες ψωμί με μαργαρίνη και μέλι και 1 φρούτο, 1 τοστ (με ψωμί ολικής άλεσης μαργαρίνη-τυρί-γαλοπούλα) και 1 ποτήρι φυσικό χυμό.

 

  • Ετοιμάζουμε κολατσιό απ το σπίτι

Δεν είναι λίγες οι φορές που αντί να αφιερώσουμε λίγο χρόνο και να ετοιμάσουμε το κολατσιό των παιδιών μας για το σχολείο, τους δίνουμε χρήματα για να πάρουν κάτι από το κυλικείο. Εκεί όμως είμαστε σχεδόν βέβαιοι πως οι επιλογές που θα έχουν είναι στην πλειοψηφία τους ανθυγιεινές με πολλά λιπαρά και αρκετή ζάχαρη. Η καλύτερη λύση για να εξασφαλίσουμε στα παιδιά μας ένα θρεπτικό και υγιεινό κολατσιό είναι να το φτιάχνουμε εμείς. Μπορούμε λοιπόν να ετοιμάσουμε ένα σάντουιτς με τυρί-ντομάτα-μαρούλι, να τυλίξουμε σε αλουμινόχαρτο κάτι που φτιάξαμε την προηγούμενη ημέρα όπως τυρόπιτα, σπανακόπιτα, κουλουράκια, κέικ, κ.λπ. να βάλουμε σε ένα σακουλάκι ξηρούς καρπούς αναμεμειγμένους με σταφίδες ή αν θέλει κάτι πιο ελαφρύ, να του δώσουμε 1-2 φρούτα και ένα παστέλι.

Θυμόμαστε… Πολλά παιδιά ντρέπονται να φέρνουν απ’ το σπίτι φαγητό ενώ οι συμμαθητές τους ψωνίζουν καθημερινά απ’το κυλικείο. Σε αυτή την περίπτωση, αναζητάμε τα ειδικά χάρτινα σακουλάκια που χρησιμοποιούν στα fast-food και βάζουμε εκεί το σπιτικό σάντουιτς.

 

  • Προτιμάμε το σπιτικό φαγητό

Πόσες φορές, λόγω έλλειψης χρόνου, έχουμε κάνει ένα “μαγικό” τηλεφώνημα και έχουμε φάει άνετα στο σπίτι μας έτοιμο φαγητό και πόσες άλλες έχουμε επισκεφθεί με τα παιδιά μας γνωστά fast-food για να τσιμπήσουμε κάτι επειδή δεν προλάβαμε να μαγειρέψουμε… “Κολλητός” φίλος της παχυσαρκίας το έτοιμο φαγητό (χάρη στη μεγάλη περιεκτικότητα σε λίπος, αλάτι και ζάχαρη), δεν πρέπει να το αντιμετωπίζουμε σαν μια καθημερινή συνήθεια! Όσο πολυάσχολες κι αν είμαστε, ας φροντίσουμε να βρίσκουμε λίγο χρόνο για να μαγειρεύουμε το φαγητό της ημέρας -το πλέον ευεργετικό από θρεπτικής και θερμιδικής άποψης για τη σωστή ανάπτυξη των παιδιών μας- και ας τρώμε έξω μόνο σε ειδικές περιπτώσεις.

Θυμόμαστε… Ένα ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής για τα παιδιά μας έχει ως εξής: Κάθε 10 μέρες κόκκινο κρέας, καθημερινά γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα (2-3 μερίδες), φρούτα, λαχανικά, ψωμί, ζυμαρικά, ρύζι ή άλλα δημητριακά, 2 φορές τουλάχιστον την εβδομάδα όσπρια, 1 φορά την εβδομάδα πατάτες και 2-3 φορές την εβδομάδα ψάρια, πουλερικά και αβγό.

 

  • Μασάμε αργά

Ακόμα ένας επιστήθιος φίλος της παχυσαρκίας, σύμφωνα με Ιάπωνες επιστήμονες, είναι η βιασύνη αφού από την έρευνα που έκαναν διαπίστωσαν πως αν τρώμε γρήγορα, έχουμε σχεδόν διπλάσιες πιθανότητες να γίνουμε υπέρβαροι. Αυτό συμβαίνει γιατί δεν δίνουμε στον εγκέφαλό μας το χρόνο που χρειάζεται για να αντιληφθεί το αίσθημα κορεσμού. Μια καλή ιδέα είναι από σήμερα να αφιερώνουμε χρόνο σε κάθε μας γεύμα για να μασάμε αργά ώστε να απολαμβάνουμε το άρωμα και τη γεύση του φαγητού μας. Έτσι, μαθαίνουμε και στα παιδιά μας να αντιμετωπίζουν την ώρα του φαγητού σαν μια ώρα χαλάρωσης, στη διάρκεια της οποίας πρέπει να τρώνε αργά και να σταματάνε αμέσως μόλις αισθανθούν κορεσμό.

Θυμόμαστε… Η καλομασημένη τροφή επεξεργάζεται καλύτερα και με λιγότερο κόπο από το στομάχι. Καταλαβαίνουμε λοιπόν πως η μεγάλη ποσότητα φαγητού και μάλιστα κακομασημένου, είναι η αιτία που μερικές φορές βαρυστομαχιάζουμε και μας δημιουργείται αίσθημα δυσφορίας. Παρακινούμε λοιπόν τα παιδιά μας να μασάνε καλά την μπουκιά τους μέχρι να γίνει πουρές και μετά να την καταπίνουν.

 

  • Φοράμε ποδιά… στα παιδιά!

Μπορεί για μερικές μαμάδες τα παιδιά στην κουζίνα να είναι μπελάς διότι έπειτα από κάθε γεύμα θέλουν μια ώρα για να τη “συνεφέρουν”, η παρουσία τους όμως κατά την παρασκευή του φαγητού είναι το καλύτερο μάθημα ισορροπημένης διατροφής. Με εμάς στο ρόλο του σεφ, τα παιδιά μας σαν πολύτιμοι βοηθοί μας ανακαλύπτουν τα μυστικά των τροφίμων, τα οφέλη τους στην υγεία μας και με ποιο τρόπο μπορούμε να τα μαγειρέψουμε υγιεινά. Έτσι, μαθαίνουν να προτιμούν τα σπιτικά φαγητά -η 4η συνήθεια για να προλάβουμε την παχυσαρκία- να τα απολαμβάνουν περισσότερο και να καμαρώνουν γιατί έχουν βάλει κι εκείνα το χεράκι τους! Στην κουζίνα λοιπόν ολοταχώς με τα παιδιά μας για να φτιάξουμε παρέα υγιεινές συνταγές που θα γλείφουμε τα δάχτυλά μας!

Θυμόμαστε… Δίνουμε πάντα συγχαρητήρια στα παιδιά που με τη βοήθειά τους το φαγητό έγινε τόσο νόστιμο και όποτε είναι δυνατό, τους ζητάμε να μας βοηθήσουν στο μαγείρεμα, φροντίζοντας κάθε γεύμα να είναι μάθημα σωστής διατροφής.

 

  • Βάζουμε την άσκηση στη ζωή μας

Ως γνωστόν, ο πιο… δύσκολος εχθρός της παχυσαρκίας είναι η σωματική δραστηριότητα. Από νωρίς λοιπόν -ανεξάρτητα από το αν τα παιδιά μας έχουν παραπάνω κιλά- φροντίζουμε να τους… αποκαλύψουμε τα δώρα της στην υγεία μας και τα βοηθάμε να επιλέξουν ένα άθλημα (κολύμβηση, βόλεϊ, μπάσκετ, ενόργανη γυμναστική κ.λπ.) ή άλλη δραστηριότητα (μπαλέτο, χορός κ.λπ.) που τους ταιριάζει. Ας μην ξεχνάμε πως η άσκηση εκτός από το ότι εμποδίζει την εμφάνιση των παραπάνω κιλών, θα τα βοηθήσει να αποκτήσουν ένα γερό σώμα και ένα δυνατό οργανισμό. Μπορεί, βέβαια, οι υποχρεώσεις τους να είναι αυξημένες με διαβάσματα, μαθήματα αγγλικών, υπολογιστών κ.λπ., 2-3 φορές την εβδομάδα όμως πρέπει να αφιερώνουν λίγο χρόνο στην υγεία τους.

Θυμόμαστε… Αν τα παιδιά μας από τώρα αγαπήσουν την άσκηση είναι σίγουρο πως αυτή η αγάπη θα κρατήσει μια ζωή. Γι αυτό βάζουμε το χεράκι μας για να χτίσουμε αυτή την αγάπη. Στην περίπτωση λοιπόν που το μικρό μας δεν δείχνει ιδιαίτερα ορεξάτο, μια καλή ιδέα είναι να ξεκινήσουμε μαζί του μια δραστηριότητα. Με την παρακίνηση του μπαμπά ή της μαμάς όλα είναι πιο εύκολα!

 

Leave a Reply