Ποιο είναι το «κλειδί» της πειθαρχίας;

Εκεί γύρω στην ηλικία των 9-10 μηνών, νιώθουμε πως το μικρό μας έχει βαλθεί να τεστάρει τις αντοχές και τα νεύρα μας και σε αυτή τη φάση όντως το κάνει. Όχι για να μας νευριάσει, αλλά για να καταλάβει που μπαίνουν τα όρια. Πειραματίζεται λοιπόν με τις αντιδράσεις μας τεστάροντας έτσι τα συναισθήματά μας. Η επικοινωνία μας μαζί του έχει φτάσει σε ένα άκρως ικανοποιητικό επίπεδο. Τόσο ικανοποιητικό, που κάποιες φορές παρασυρόμαστε και νομίζουμε ότι μπορεί να σκέφτεται όπως εμείς. Δεν θα πρέπει, λοιπόν, να ξεχνάμε ότι έχουμε να κάνουμε με ένα μωρό. Όχι με παιδί, ούτε με ενήλικα. Παρατηρώντας το να προσπαθεί να μιλήσει και να περπατήσει, νιώθουμε ότι το μωρό μας είναι το πιο έξυπνο και ξεχωριστό μωρό του κόσμου. Είμαστε τόσο περήφανοι για εκείνο και δεν διστάζουμε να το δείξουμε ούτε λεπτό!

Το μωρό μας…
Το μικρό μας είναι σε θέση να καταλάβει τα περισσότερα πράγματα από αυτά που του λέμε και προσπαθεί να αντιγράψει τα λόγια μας. Κάπως έτσι αρχίζει να κάνει τα πρώτα του αργά, αλλά σταθερά βηματάκια στον κόσμο των λέξεων. Το μυαλό του αναπτύσσεται με πολύ γρήγορους ρυθμούς. Δείχνει ενδιαφέρον για όλα όσα του λέμε και όλα όσα του δείχνουμε. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο τα βιβλιαράκια είναι πλέον ο καλύτερός μας φίλος, μιας και μέσα από τις ιστορίες το παιδί μας βλέπει εικόνες, μαθαίνει καινούργια πράγματα, ενεργοποιεί τη φαντασία του κι έρχεται ακόμα πιο κοντά μας. Επίσης, γύρω στους εννιά μήνες, το μωρό θα αρχίσει να μπουσουλάει… Τα πρώτα βηματάκια είναι θέμα χρόνου και τότε… ποιος το πιάνει!

Η συμβουλή του ειδικού: Η επιβράβευση είναι το κλειδί για να μάθει το παιδί μας να πειθαρχεί στα όσα του λέμε. Έτσι λοιπόν, αντί να ρίχνουμε όλη μας την προσοχή πάνω στο μικρό μας τη στιγμή που κάνει ένα λάθος –αντίδραση η οποία του περνάει το μήνυμα πως θα ασχοληθούμε μαζί του όταν κάνει κάποια σκανταλιά– προσπαθούμε να εστιάζουμε στη σωστή του συμπεριφορά επιβραβεύοντας κάθε του προσπάθεια κι επιτυχία. Λέξεις και φράσεις όπως «δεν κάνει», «σταμάτα», «είναι κακό» έχουν καλύτερη επίδραση στο μωρό μας από ένα συνεχόμενο «όχι» και «μη» – λέξεις τις οποίες μπορούμε να χρησιμοποιούμε μόνο όταν το παιδί πάει να κάνει κάτι επικίνδυνο για τη σωματική του ακεραιότητα.

Leave a Reply