Δεν τρώει λαχανικά!

Τι μπορούμε να κάνουμε για να αγαπήσουν τα μικρά μας αυτά τα… πράσινα και τα κόκκινα που εμφανίζονται ως διά μαγείας στο πιάτο τους;

Τα λαχανικά αποτελούν μία βασική ομάδα τροφίμων, απαραίτητη για την ισορροπημένη διατροφή για όλες τις ηλικίες. Από την άλλη πλευρά αποτελούν και το βασικό πρόβλημα πολλών γονέων καθώς είναι και η ομάδα τροφίμων με τα την οποία πολλά παιδιά δεν έχουν καλές σχέσεις. Ας δούμε τι μπορούμε να κάνουμε για να τα αγαπήσουν.

 

Γιατί τα λαχανικά είναι τόσο σημαντικά για τα παιδιά
Το πόσο σημαντικά είναι τα λαχανικά για τα παιδιά φαίνεται και από το ότι είναι από τις πρώτες στέρεες τροφές που πρέπει να εντάσσονται στην ανθρώπινη διατροφή, από τον 6ο μήνα ζωής και μετά.

• Ο αναπτυσσόμενος οργανισμός απαιτεί ισορροπημένη διατροφή και τα λαχανικά παρέχουν μία πληθώρα βιταμινών και ιχνοστοιχείων και παράλληλα είναι πολύ πλούσια σε αντιοξειδωτικές ουσίες. Αυτός ο συνδυασμός βοηθάει σημαντικά στο να επιτυγχάνεται ισορροπία στη διατροφή με την καθημερινή κατανάλωση λαχανικών.

• Η κατανάλωση λαχανικών από την παιδική ηλικία έχει συσχετιστεί με τη μειωμένη εμφάνιση πολλών νοσημάτων στην ενήλικη ζωή όπως καρδιαγγειακά.

• Τα λαχανικά είναι επίσης πολύ πλούσια σε διαιτητικές (φυτικές) ίνες, οι οποίες βοηθούν το γαστρεντερικό σύστημα να δουλεύει σωστά. Μάλιστα η δυσκοιλιότητα στην παιδική ηλικία μπορεί να αποφευχθεί με μία διατροφή πλούσια σε λαχανικά και φρούτα.

• Επιπλέον οι πολλές ίνες σε συνδυασμό με τη χαμηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, άρα και σε θερμίδες, βοηθούν στον κορεσμό. Με αυτό τον τρόπο λειτουργούν πολύ καλά στην αποτροπή της παιδικής παχυσαρκίας, ένα από τα σημαντικότερα παγκόσμια θέματα δημόσιας υγείας τα τελευταία χρόνια. Μάλιστα η χώρα μας βρίσκεται δυστυχώς στις πρώτες θέσεις κατάταξης σε ό,τι αφορά στην παιδική παχυσαρκία.

• Η αντικατάσταση ανθυγιεινών σνακ, που είναι πλούσια σε θερμίδες, από λαχανικά, μπορεί να μειώσει σημαντικά το συνεχώς αυξανόμενο αριθμό υπέρβαρων και παχύσαρκων παιδιών που αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου ΙΙ, υπέρτασης αλλά και ψυχολογικών προβλημάτων που σχετίζονται με το αυξημένο σωματικό βάρος και κυρίως στην εφηβική ηλικία.

Extra Tip: Σύμφωνα με το πιάτο της υγιεινής διατροφής που αφορά και τα παιδιά ηλικίας 2+, τα λαχανικά μαζί με τα φρούτα πρέπει να καλύπτουν το 50% από το καθημερινό πιάτο της διατροφής.

Πως θα φάει περισσότερα λαχανικά
• Αρχικά πρέπει οι ίδιοι οι γονείς να αποτελέσουν διατροφικό πρότυπο για το παιδί τους. Στη βρεφική και νηπιακή ηλικία που η τροφή πολτοποιείται, δεν είναι τόσο δύσκολο να δώσεις τα απαραίτητα λαχανικά. Όμως ένας γονέας που τρώει λαχανικά και μάλιστα μαζί με το παιδί του πριν ακόμα αυτό αναπτύξει τις δικές του διατροφικές προτιμήσεις, θα αποτελέσει πρότυπο και μετέπειτα για να επιλέξει να φάει και το παιδί λαχανικά. Τα λαχανικά λοιπόν πρέπει να έχουν πρωταγωνιστική θέση στο τραπέζι σε καθημερινή βάση. Ειδικά αν το φαγητό δεν περιέχει μέσα λαχανικά, μία σαλάτα από ωμά ή βρασμένα λαχανικά είναι απαραίτητο συνοδευτικό του φαγητού.

• Στην Ελλάδα μάλιστα μέσω των λαδερών φαγητών, που δυστυχώς λόγω κακής διατροφικής εκπαίδευσης, ολοένα και εκλείπουν από τη διατροφή μας, η κατανάλωση άφθονων λαχανικών σε μία και μόνο μερίδα φαγητού είναι κάτι μοναδικό. Από σπανακόρυζο, πρασόρυζο και λαχανόρυζο το χειμώνα μέχρι φασολάκια, αρακά, μπάμιες, μπριάμ, το καλοκαίρι. Και φυσικά αυτά είναι μόνο μερικά παραδείγματα για λαδερά φαγητά. Επιπλέον τα λαχανικά μπορούν να μαγειρευτούν μαζί με το φαγητό όπως κάποιο φρικασέ ή κρέας με φασολάκια ή και ψάρι ή όσπριο με λαχανικά. Μην ξεχνάτε και τις σούπες όπου τα λαχανικά μπορούν να είναι και αόρατα.

• Και για να μη μένουμε μόνο στα κλασσικά ελληνικά φαγητά, μία μακαρονάδα με σάλτσα με βάση την τομάτα και πολλά άλλα λαχανικά μαζί, αποτελεί έναν εξαιρετικό τρόπο κατανάλωσης λαχανικών. Σε μία σάλτσα τομάτας μπορούν να κρυφτούν κάθε λογής λαχανικά. Και μην περιορίζεστε σε σάλτσα μόνο για ζυμαρικά. Σε οποιοδήποτε φαγητό έχει σάλτσα τομάτας μπορούν μαζί να πολτοποιηθούν καρότα, κολοκυθάκια ή κολοκύθα τώρα που είναι χειμώνας αλλά και διάφορα πράσινα σε μικρότερες ίσως ποσότητες.

• Μία πίτσα με βάση τη σάλτσα τομάτας, τυρί και λαχανικά είναι για ένα παιδί ένα ελκυστικό πιάτο. Ακόμα και ρύζι ή noodles με λαχανικά σαν κινέζικο φαγητό με λαχανικά διαφόρων χρωμάτων μπορεί να κάνει ακόμα και ένα «δύσκολο» παιδί να φάει λαχανικά.

Extra Tip: Μην ξεχνάτε βέβαια ότι η ποικιλία είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς μαζί με την ισορροπία και το μέτρο αποτελεί τους τρεις χρυσούς κανόνες της υγιεινής διατροφής. Επιλέγετε λαχανικά όλων των χρωμάτων και προσπαθείτε να αγοράζετε εποχιακά. Βέβαια μην ξεχνάτε και την επιλογή των κατεψυγμένων λαχανικών, τα οποία μας φέρνουν στο πιάτο όλα τα λαχανικά καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, χωρίς πίστωση στη θρεπτική τους αξία.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *