Πρέπει τα παιδιά να διαβάζουν το καλοκαίρι ή όχι;

Κάποιοι συμφωνούν, άλλοι όμως διαφωνούν. Τελικά ποιοι έχουν δίκιο;

Οι καλοκαιρινές διακοπές συμβολίζουν το ανέμελο παιχνίδι, την «τεμπελιά», την καλώς νοούμενη βαριεστιμάρα, τις οικογενειακές στιγμές, χωρίς βαθμούς, χωρίς διορθώσεις, χωρίς σχόλια του τύπου «προσπάθησε περισσότερο». Σύμφωνα, όμως,  με τον Harris Cooper, πρόεδρο του τμήματος Ψυχολογίας και Νευροεπιστημών του Πανεπιστημίου Duke, παρ’ όλο που δεν υπάρχουν επίσημες έρευνες και στατιστικά νούμερα για το πόσες ώρες μελετάνε τα παιδιά κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών, παρατηρεί μια αύξηση των ωρών μελέτης τα δύο τελευταία χρόνια. Παρόλα αυτά οι απόψεις πάνω στο θέμα αυτό είναι μάλλον αντικρουόμενες, γι’ αυτό σας αφήνουμε να βγάλετε τα συμπεράσματα μόνοι σας.

Τι λένε οι γονείς…

  • Διακοπές μετά μελέτης
    Η άποψη ότι στις διακοπές τα παιδιά πρέπει να μελετούν βρίσκει αρκετούς υποστηρικτές στις μέρες μας. Ιδιαίτερα όταν τα παιδιά μεταβαίνουν από μία εκπαιδευτική βαθμίδα σε μία άλλη (π.χ. από το νηπιαγωγείο στο Δημοτικό, από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, από το Γυμνάσιο στο Λύκειο). Αρκετοί είναι λοιπόν οι γονείς που θεωρούν την προετοιμασία -με μελέτη το καλοκαίρι- απαραίτητη.
  • Διακοπές άνευ μελέτης
    Από την άλλη υπάρχουν γονείς που πρεσβεύουν ότι τα παιδιά μας έχουν ανάγκη από ένα καλοκαίρι παλιομοδίτικο, χωρίς καθόλου εγκεφαλική κούραση αλλά με πολύ σωματική κίνηση, έτσι ακριβώς όπως το ζούσαμε εμείς. Γονείς που ισχυρίζονται ότι η καλοκαιρινή μελέτη δεν είναι τίποτε περισσότερο από μία αγγαρεία για τα παιδιά που τα εξουθενώνει, αφού τους στερεί τον αυθορμητισμό, την ανεμελιά και τη φρεσκάδα που συμβολίζει το καλοκαίρι.

Τι λένε οι εκπαιδευτικοί…

Συχνά οι εκπαιδευτικοί συμβουλεύουν τους γονείς το καλοκαίρι να επιδιώκουν τα παιδιά τους να κάνουν επανάληψη στην ύλη της τάξης τους –περίπου μία ώρα την ημέρα–  προκειμένου να έχουν καλύτερες επιδόσεις την επόμενη σχολική χρονιά. Στον αντίποδα, υπάρχουν εκπαιδευτικοί που υποστηρίζουν ότι η καλοκαιρινή μελέτη δεν συγκρίνεται με την μελέτη κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Επιπλέον, η καλοκαιρινή μελέτη είναι μία πλήρης απασχόληση και αυτό δεν πρέπει κανένας γονέας να το ξεχνάει, γι’ αυτό είναι προτιμότερο τα παιδιά να χαλαρώνουν και να αποτοξινώνονται από μία σχολική χρονιά που συνήθως είναι εντατική και διόλου ευχάριστη. Γενικά πάντως οι περισσότεροι συμφωνούν ότι η μελέτη δεν είναι απαραίτητη παρά μόνο για παιδιά με σημαντικές αδυναμίες στην εκπαίδευση.

Τι λέει ο ειδικός…

Η Denise Pope Cooper, λέκτορας του Πανεπιστημίου Stanford στο τμήμα εκπαίδευσης School of Education, απαντάει σε αυτούς τους γονείς που θεωρούν ότι τρεις μήνες απραξίας και αποχής από τα μαθήματα είναι ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα για τα παιδιά τους, λέγοντας το εξής απλό: «Δεν είμαι σίγουρη ότι οι φωτοτυπίες και τα καλοκαιρινά βιβλία βοηθούν» Γιατί; Επειδή, κατά τη γνώμη της, για να διατηρηθεί η νέα γνώση στο μυαλό ενός παιδιού και να εμπεδωθεί, είναι απαραίτητο ο μαθητής να συμμετέχει ενεργά στη διαδικασία της μάθηση ποικιλοτρόπως: γνωστικά, συμπεριφοριστικά κ.λπ. και φυσικά πρέπει να υπάρχει κι ένα εσωτερικό κίνητρο για να γίνει αβίαστα αυτή η διαδικασία. Και κάτι ακόμη: Χρειάζεται απαραιτήτως και την εμπλοκή του δασκάλου αλλά και των συμμαθητών, ακόμη και τη διαδικασία αξιολόγησης μέσω (τεστ) – στοιχεία τα οποία οικοδομούν  αυτό που ονομάζουμε μάθηση. Τέλος, το να φορτωθεί ένα παιδί κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού με έναν όγκο συστηματικής δουλειάς δεν είναι τόσο απλό όσο ακούγεται, γιατί κάτι τέτοιο απαιτεί την εμπλοκή και του γονέα, έστω με τη μορφή του συντονισμού, αφού το παιδί δεν μπορεί από μόνο του. Κάτι τέτοιο είναι καλώς ή κακώς ένα έξτρα βάρος για τους γονείς.

Leave a Reply