Ηλίαση: ο ύπουλος εχθρός του καλοκαιριού

Τα παιδιά είναι πιο ευαίσθητα στη ζέστη και πιο πιθανό να πάθουν ηλίαση. Γι’ αυτό, θα πρέπει να φροντίσετε τόσο για τα μέτρα πρόληψης, όσo και για την άμεση αντιμετώπιση σε περίπτωση που διαπιστώσετε ύποπτα συμπτώματα.

Η ηλίαση είναι ασθένεια κυρίως καλοκαιρινή που μπορεί να εκδηλωθεί, όταν το παιδί εκτεθεί απότομα στον ήλιο ή παρατεταμένα σε μεγάλη ζέστη. Η ηλίαση, μάλιστα, είναι συχνότερη στα παιδιά, επειδή τα κόκαλα του κρανίου τους είναι λεπτά. Γι’ αυτό τα μικρά μας δεν πρέπει να εκτίθενται πολύ στον ήλιο, ενώ είναι απαραίτητο να προστατεύονται από τη ζέστη. Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται την περίοδο καύσωνα. Να θυμάστε, πως ένα παιδί δεν κινδυνεύει από την ηλίαση μόνο στην παραλία, αλλά και στην κατασκήνωση, στα day camp, σε αθλητικούς χώρους ή ακόμα και κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού, όταν δεν εφαρμόζονται τα απαραίτητα μέτρα προστασίας.

Τα tips της πρόληψης:

  • Διατηρήστε όσο γίνεται πιο φυσιολογική τη θερμοκρασία στο περιβάλλον που ζει το παιδί, χρησιμοποιώντας –ιδιαίτερα τις μέρες καύσωνα ή τις ώρες αυξημένης ζέστης– κλιματιστικό σε θερμοκρασία μεταξύ 24-27οC.
  • Αποφύγετε την άμεση έκθεση του παιδιού στον ήλιο για πολλή ώρα. Γενικά, τη θερινή περίοδο δεν θα πρέπει να βγαίνετε με το παιδί τις ώρες που η ζέστη είναι αυξημένη και η ηλιακή ακτινοβολία έντονη, δηλαδή πριν το μεσημέρι.
  • Όταν βγαίνετε έξω, το παιδί πρέπει να φορά καπέλο και ανοιχτόχρωμα ρούχα.
  • Προτιμάτε να επισκέπτεστε ανοιχτούς χώρους όπως το πάρκο, όπου ξέρετε ότι  υπάρχουν σημεία με σκιά π.χ. μεγάλα δέντρα. Επειδή όμως δεν είναι εύκολο να πείσετε τα παιδιά να παραμείνουν στη σκιά, όταν παίζουν, προσέξτε η παραμονή τους στον ήλιο να μην είναι παρατεταμένη.
  • Φροντίστε στον κήπο ή στη βεράντα να υπάρχουν συστήματα σκίασης ή τοποθετήστε προσωρινά μια ομπρέλα εκεί που παίζει το παιδί.
  • Δίνετε στο παιδί ανά τακτά χρονικά διαστήματα, ακόμα και χωρίς να το ζητήσει, νερό και χυμούς, γιατί από την πολλή ζέστη μπορεί να αφυδατωθεί. Έχετε πάντα μαζί σας νερό, φροντίζοντας να του υπενθυμίζετε να πιει.
  • Φροντίστε το μεταφορικό μέσο που χρησιμοποιείτε για τις μετακινήσεις σας με το παιδί να έχει κλιματιστικό και συστήματα σκίασης.
  • Προγραμματίστε τις μετακινήσεις και τα ταξίδια σας τις ώρες που δεν έχει ζέστη, π.χ. νωρίς το πρωί ή αργά το απόγευμα, αποφεύγοντας να ταξιδεύετε την περίοδο καύσωνα.
  • Αν πρόκειται να ταξιδέψετε με καράβι και το ταξίδι είναι πολύωρο, προτιμήστε να κλείσετε καμπίνα, αποφεύγοντας το κατάστρωμα.
  • Δώστε σαφείς οδηγίες σε όσους προσέχουν το παιδί (γιαγιά, baby sitter, βρεφονηπιοκόμος), εξηγώντας ότι το παιδί πρέπει να φοράει καπέλο, να πίνει νερό και να είναι στη σκιά, όταν βγαίνει έξω. Ελέγξτε επίσης τις συνθήκες στο βρεφονηπιακό σταθμό, στην κατασκήνωση, το day camp ή τους χώρους που αθλείται το παιδί, για να βεβαιωθείτε ότι είναι ασφαλής.

Πώς θα καταλάβετε όμως ότι το παιδί σας έχει ηλίαση;

Τα συμπτώματα της ελαφριάς μορφής ηλίασης εκδηλώνονται συνήθως με αίσθημα γενικής κόπωσης, πονοκέφαλο, ζάλη και αναπνευστική δυσχέρεια. Το πρόσωπο μπορεί να είναι κόκκινο ή ωχρό και το παιδί ζεστό (σημάδια εγκαύματος πρώτου βαθμού).

Τι να κάνετε αμέσως:

  • Μεταφέρετε το παιδί αμέσως σε σκιερό και δροσερό μέρος και ξεκουμπώστε ή ελαφρώστε το ρουχισμό.
  • Αν είστε στην παραλία, μπορείτε να το μεταφέρετε στο αυτοκίνητο και να εκμεταλλευτείτε τον κλιματισμό.
  • Δώστε του να πιει νερό ή υγρά, π.χ. χυμό.
  • Αν υπάρχει δυνατότητα, κάντε του ένα δροσερό ντους ή τοποθετήστε στο κεφάλι και στο σώμα κρύες κομπρέσες.
  • Κρατήστε το παιδί ξαπλωμένο με το κεφάλι ελαφρώς ανασηκωμένο.
  • Καλέστε το γιατρό ή κατευθυνθείτε στην πλησιέστερη νοσοκομειακή μονάδα, ιδιαίτερα αν το παιδί εκδηλώνει συμπτώματα όπως ίλιγγο, ναυτία, εμετό, κοκκίνισμα στο πρόσωπο, πυρετό, επιτάχυνση του σφυγμού και της αναπνοής.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *