Έχω διαγώνισμα

Επιτέλους! Σαββατοκύριακο και… άνοιξη! Όμως πάνω που είχες αρχίσει να ονειρεύεσαι εξορμήσεις στην εξοχή και ποδήλατο στο πάρκο, το παιδί σου σε ενημερώνει ότι τη Δευτέρα γράφει τεστ στα μαθηματικά και την επόμενη επαναληπτικό στην Ιστορία. Ψυχραιμία! Τα διαγωνίσματα θ’ αποτελούν για πολλά χρόνια μέρος της ζωής με τα παιδιά.

Κάνουν δειλά-δειλά την εμφάνισή τους στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, όμως όσο οι τάξεις ανεβαίνουν, πέφτουν βροχή! Ο λόγος για τα διαγωνίσματα τα οποία δε χρειάζεται να αντιμετωπίζονται σαν μια δυσάρεστη ή στρεσογόνος διαδικασία στη ζωή του παιδιού. Σε καμία περίπτωση εξάλλου δεν είναι αυτός ο σκοπός της ύπαρξής τους! Το διαγώνισμα δεν είναι μια απλή αξιολόγηση επιδόσεων όπως νομίζουν οι περισσότεροι γονείς, αλλά προσφέρει πολλά στους μικρούς μαθητές:

 

  • Ενθαρρύνει το παιδί να μάθει να συγκεντρώνεται, να αποδίδει μέσα σε χρονικά όρια και να συνηθίζει από νωρίς σε μία διαδικασία που έτσι κι αλλιώς θα αντιμετωπίζει σ όλη τη διάρκεια της σχολικής ζωής, πιθανόν και μετά από αυτή. Γι’ αυτό τα διαγωνίσματα πλέον ξεκινούν απ’ τις πρώτες τάξεις του δημοτικού και είναι όλο και πιο συχνά μέσα στην εβδομάδα όσο οι τάξεις ανεβαίνουν.
  • Όχι μόνο η διαδικασία του τεστ, αλλά και η μελέτη που προηγείται, ωφελεί το μαθητή. Νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα που διεξήχθη από το Πανεπιστήμιο του Οχάιο έδειξε πως οι μαθητές που υποβάλλονται συχνά σε διαγωνίσματα βελτιώνουν τη μνήμη τους αλλά και την ικανότητα μάθησης. Πιο συγκεκριμένα η προετοιμασία για το διαγώνισμα βοηθά το παιδί να κωδικοποιήσει καλύτερα τις πληροφορίες απ’ ότι η απλή μελέτη, ενθαρρύνοντας τον εγκέφαλο να αποθηκεύει και να ανακαλεί πληροφορίες πιο γρήγορα.

 

Η σωστή προετοιμασία

  • Προτιμήστε την τμηματική μελέτη της ύλης. Χωρίστε την ύλη σε δύο ή τρία μέρη και προτρέψτε το παιδί να μελετήσει κάνοντας ενδιάμεσα διαλείμματα.
  • Μην υπερβάλλετε στις ώρες μελέτης. Βεβαιωθείτε ότι το παιδί θα κοιμηθεί στην ώρα του, αποφεύγοντας να παρατείνετε το διάβασμα μέχρι αργά.
  • Η επανάληψη αρκετές φορές μέσα στη μέρα ή τη εβδομάδα είναι προτιμότερη από μία ολική επανάληψη την τελευταία στιγμή.
  • Είναι σημαντικό να υπάρχει ισορροπία ανάμεσα στη μελέτη και το παιχνίδι. Το διάλειμμα για παιχνίδι ή κάποια άλλη ευχάριστη δραστηριότητα βοηθάει το παιδί να χαλαρώσει και ν αποβάλλει το άγχος.
  • Αποφύγετε εκφράσεις όπως: “πόσες φορές πρέπει να το πούμε;”, όταν βλέπετε ότι το παιδί σας ξεχνάει. Μ αυτό τον τρόπο σαμποτάρετε την αυτοπεποίθησή του και αυξάνετε το άγχος του. Δώστε έμφαση στα σημεία που το παιδί κολλάει, κάνοντας περισσότερη εξάσκηση και πιο συχνή επανάληψη.
  • Βοηθήστε το πριν κοιμηθεί να χαλαρώσει με λίγη κουβεντούλα στο κρεβάτι. Μιλήστε για οποιοδήποτε άλλο θέμα εκτός από το διαγώνισμα.

 

Έχει και η μνήμα τα μυστικά της

Όσο έξυπνο κι αν είναι ένα παιδί, έχει ανάγκη από δυνατή μνήμη, για να έχει καλή σχολική επίδοση. Αυτή είναι που βοηθάει το μαθητή να συγκεντρώνεται καλύτερα, να θυμάται τις οδηγίες, να μην ξεφεύγει από το στόχο και να ολοκληρώνει πιο γρήγορα. Ορίστε τι μπορεί να βοηθήσει το παιδί σας να θυμάται:

 

  • Οπτικές υπενθυμίσεις.

Πίνακες με σημαντικές ημερομηνίες και ιστορικά γεγονότα, με χώρες και πρωτεύουσες, με σημαντικούς γραμματικούς ή μαθηματικούς κανόνες ή ακόμα και λέξεις που δυσκολεύουν το παιδί στην ορθογραφία ή συνδυασμοί στην προπαίδεια που δε θυμάται μπορούν να υπάρχουν γραμμένα σε διάφορα σημεία στο δωμάτιό του. Αποτελούν μια καλή οπτική υπενθύμιση που εξασφαλίζει αβίαστη ευκαιρία για επανάληψη.

 

  • Γράψ’ το αντί να το πεις.

Όταν προσπαθείτε να εξηγήσετε κάτι στο παιδί, είτε πρόκειται για μαθηματικά είτε για γραμματικό κανόνα, προτιμήστε να το γράψετε σε μια κόλλα χαρτί. Είναι περισσότερο πιθανό να το καταλάβει και να το θυμάται, αφού η εικόνα εντυπώνεται καλύτερα στον εγκέφαλο απ’ ότι ο προφορικός λόγος. Ακόμα και η ορθογραφία μίας λέξης είναι πιο πιθανό να μείνει στη μνήμη του, αν τη δει γραμμένη. Αντί λοιπόν να του πείτε ότι η λέξη “δώρο” γράφεται με ωμέγα, προτιμήστε να τη γράψετε στο χαρτί για να τη δει και προτρέψτε και εκείνο να κάνει το ίδιο.

 

  • Λέξεις κλειδιά.

Όταν το παιδί χρειάζεται να αποστηθίσει π.χ. το μάθημα της ιστορίας ή των θρησκευτικών, εστιάστε σε τέσσερα πέντε κεντρικά σημεία του κειμένου, αναζητώντας τις λέξεις κλειδιά. Μην επιλέγετε τη λέξη με την οποία ξεκινά η παράγραφος, αλλά το θέμα για το οποίο μιλάει. Μπορείτε να υπογραμμίσετε τη λέξη κλειδί με χρωματιστό μαρκαδόρο ή να γράψετε σε μια κόλλα χαρτί τις πιο σημαντικές λέξεις τη μία κάτω από την άλλη.

 

  • Επανάληψη στην επανάληψη.

Όταν θέλετε να κάνετε εξάσκηση στα μαθηματικά, τη γραμματική ή σε οποιοδήποτε άλλο μάθημα, προτιμήστε να βάλετε στο παιδί τρεις ασκήσεις αντί για δέκα. Όταν τις ολοκληρώσει και αφού διορθώσετε τα λάθη, βάλτε το να κάνει ξανά τις ίδιες ασκήσεις. Η ευκολία του γνωστού θα το συναρπάσει, ενώ είναι πιο πιθανό ότι θα αποφύγει να κάνει το ίδιο λάθος, εμπεδώνοντας έτσι αυτά που έχει μάθει!

 

  • Καλύτερα επανάληψη το πρωί παρά το βράδυ.

Μην αφήνετε την επανάληψη για αργά το βράδυ, που είστε όλοι κουρασμένοι. Επίσης είναι προτιμότερο να κοιμηθεί το παιδί στην ώρα του και να το ξυπνήσετε λίγο πιο νωρίς για να κάνετε τότε μια σύντομη επανάληψη.

 

  • Έξυπνο πρωινό.

Ένα διατροφικά ισορροπημένο πρωινό, όπως δημητριακά με γάλα ή μια φέτα ψωμί με εμπλουτισμένη μαργαρίνη και μέλι μαζί μ ένα φρούτο, εξασφαλίζει στο παιδί την απαραίτητη ενέργεια που χρειάζεται κατά τη διάρκεια ενός τεστ, γιατί κρατά τη γλυκόζη στο αίμα σε σταθερά επίπεδα, ενισχύοντας την πνευματική αντοχή. Αντίθετα ένα πρωινό που στηρίζεται σε απλούς υδατάνθρακες πλούσιους σε ζάχαρη, π.χ. κρουασάν, μπορεί να τονώσει την ενέργεια του παιδιού για λίγο, αφήνοντάς το σύντομα χωρίς ενέργεια.

 

Προσοχή!

Αν βλέπετε ότι το παιδί συστηματικά φέρνει χαμηλούς βαθμούς, μιλήστε με τον εκπαιδευτικό για να σας συμβουλέψει για τυχόν αδυναμίες που πρέπει να ξεπεραστούν.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *